Kähkönen, Esko - Uskonnonopetuksen asema Suomen koulunuudistuksessa 1944-1970
Suomalaisen teologisen kirjallisuusseuran julkaisuja 101
Uskonnonopetus on ollut käsitellyimpiä aiheita koulunuudistuskeskusteluissa. Kuinka koulujen uskonnonopetuksen asema kehittyi toisen maailmansodan jälkeisessä koulunuudistuksessa?Millaisin perustein uskonnonopetusta on puolustettu, haluttu muuttaa tai vastustettu? Miten uskonnonopetuksen tunnustuksellisuus on käsitetty? Millaisia ratkaisumalleja on tarjottu?
Näitä kysymyksiä käsittelee teologian lisensiaatti Esko Kähkösen uskonnonpedagogiikan alaan kuuluva tutkimus. Runsaan arkistomateriaalin lisäksi tutkimuksessa on seurattu laajaa lehdistökeskustelua sekä haastateltu useita mukana olleita koulunuudistajia. Kehityksen kokonaiskuvan lisäksi teokseen sisältyy kiintoisia yksityiskohtia sodan jälkeisistä vuosista nykypäiviin. Tutkimus osoittaa, miten uskonnonopetus ei ole vain koulun ja kirkon kysymys vaan koskettaa koko yhteiskuntaa.
303 sivua, pehmeäkantinen,
UUDENVEROINEN, ei merkintöjä,
painosvuosi 1976